onsdag 15 oktober 2014

Fru regionfullmäktigeledamot om jag får be

Från och med idag är jag alltså ledamot av Västra Götalands regionfullmäktige. Mandat nummer 23 från Göteborgs kommuns valkrets. Jag stod först på Centerpartiet i Göteborgs lista men blev även personvald med 638 personröster vilket motsvarar 6,45% av 9887 röster.

Hela Västra Götalands regionfullmäktige består av 149 ledamöter vilket gör det till Sveriges näst största parlament efter riksdagen. I Västra Götalands län bor det cirka 1,6 miljoner människor vilket gör att jag företräder över 10.000 invånare. Med över 50.000 anställda är Västra Götalandsregionen näst största arbetsgivaren i Sverige efter Stockholms stad.

Västra Götalandsregionen bildades 1999 genom att landstingen i Älvsborg, Skaraborg och Bohuslän samt sjukvården i Göteborgs stad slogs samman. Förutom landstingens ansvar för hälso- & sjukvård och kollektivtrafik har Västra Götalandsregionen även tagit över ansvaret från regeringen/ länsstyrelsen för regionala tillväxt- och utvecklingsfrågor.

Jag ser fram emot att vara med och ta ansvar för att hela Västsverige ska leva och utvecklas i en grön och liberal riktning.

Tillbaka till http://www.vgregion.se/sv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar