söndag 10 september 2017

Föreslagen trea efter Annie och Rickard

Nomineringskommittén föreslår mig på tredje plats på riksdagslistan efter Annie Lööf och Rickard Nordin, samma som i valet 2014. Det är ingen hemlighet att jag siktade på plats 1-2 på Centerpartiet i Göteborgs lista i riksdagsvalet 2018 men jag är ändå nöjd med att vara föreslagen plats tre. Annie Lööf bor i Stockholms län och är idag invald från Jönköpings läns valkrets så jag ser det som att jag i praktiken är föreslagen plats två.

Nomineringskommittén har under året bedrivit ett grundligt förarbete inför framtagandet av förslag till valsedlar. Bland annat har det genomförts en rådgivande medlemsomröstning, kandidaterna har fått besvara frågor skriftligt och intervjuats. De har även tagit hänsyn till bland annat kandidaternas bakgrund, erfarenheter, kön och ålder. I fredags presenterades nomineringskommitténs förslag till valsedlar för medlemmarna som nu ska ta ställning till dessa och fastställa listorna på stämman den 17 september.

Om jag får medlemmarnas och väljarnas förtroende


Min politiska hjärtefråga är kvinnors företagande och som riksdagsledamot vill jag att Sveriges kvinnliga egenföretagare ska känna att de har en röst i Riksdagen genom mig. Helena Lindahl gör ett jättebra jobb i Näringsutskottet och med mig i Civilutskottet skulle vi komplettera varandra bra. Jag kan driva att lagar och regler även anpassas för småföretag och egenföretagare, och inte bara för storföretag och heltidsanställda som idag.

Jag vet att jag gjorde ett bra jobb i Riksdagen när jag tjänstgjorde vintern 2013-14. Sedan dess har jag fått ännu mer erfarenhet genom mina uppdrag i Västra Götalandsregionen. Det jag är mest stolt över att ha åstadkommit under denna mandatperiod är att underlätta för sociala företag i regionen, de företag som ger arbete och framtidstro till de som idag står längst från den ordinarie arbetsmarknaden. Vi behöver nyföretagande som speglar sociala utmaningar och det kan jag fortsätta arbeta med i Riksdagen och Civilutskottet.

Min man vet vad det innebär att ha en fru som är riksdagsledamot och han stöttar mig till 100%. Han är införstådd med att månaderna närmast innan valet få ta hela ansvaret för barn och hem, och vi har planerat ekonomin så att jag ska kunna ägna mig helhjärtat till valrörelse.

Familjen med på valvaka 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar