torsdag 14 november 2013

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson är underbar

När klockan idag närmade sig 14 då dagens frågestund började kom jag på en jättebra fråga till landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Eftersom vi är från samma parti så tänkte jag att han är snäll mot mig oavsett vilken fråga jag ställer. Jag skrev ned ett manus och gav mig iväg till kammaren. På vägen mötte jag Ola Johansson som också var på väg dit. Hans fråga var dock prioriterad av partiet så han var garanterad att få ställa sin fråga medan jag snällt fick vänta på min tur.

14:19:25 var det Olas tur att fråga justitieminister Beatrice Ask om det via förändrad lagstiftning går att komma åt oegentligheter som sker i kommunerna. Han gav inte helt oväntat exempel från Göteborg. I sin replik tog han upp Inga-Britt Ahlenius debattartikel i dagens GP där hon kräver ny kommunallag. Justitieministern svarade att hon inte tyckte att det var lagstiftningen som det var fel på utan användning och tillämpning av den. Hon måste alltså ha missat att det tidigare på dagen kom ett pressmeddelande från finansdepartementet om att regeringen tillsätter en utredning för att se över reglerna för kommunal revision.

Det är jag nere till höger i bild när Ola pratar. Om ni undrar varför jag blinkar så mycket så kan jag berätta att jag har infektion i bägge ögonen.

14:34:27 ifrågasatte Matilda Ernkrans (S) Matlandet Sverige. Oj, oj, oj, det gjorde att Eskil tände till  rejält och hon fick dagens utskåpning och Eskil dagens applåd. Eskil är underbar!

När klockan var 15 och frågestunden slut så hade jag ännu inte fått ställa min fråga. Jag fick ta mitt manus och gå tillbaka till mitt arbetsrum. Jag passade dock på att visa min fråga för Eskil och han sa att han tyckte det var en bra fråga. Eskil är underbar 2!

Idag är min 25:e dag i riksdagen och jag har ännu inte talat i kammaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar