onsdag 13 november 2013

En vanlig dag i riksdagen

Den som söker på mig på riksdagens hemsida finner under aktuella uppdrag:
Vad innebär det?

Jag är en av riksdagens 349 ledamöter som representerar människorna i Sverige. Riksdagen är (som förhoppnings alla vet) den högsta beslutande församlingen i vårt land och beslutar om lagar och hur samhället ska fördela sina resurser. Just idag har jag varit med och beslutat om Stärkt skydd för barn mot sexuella övergrepp, En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar och Höständringsbudget för 2013. Ni har säkert sett bilder på när ledamöterna trycker på knappar i sina bänkar och talmannen slår med en jättestor ordförandeklubba.

I civilutskottet tjänstgör jag som förste ersättare till Ola Johansson från Kungsbacka. Ola ansvarar för bostadspolitik, samhällsplanering och civilrätt medan jag har konsumentpolitik. Civilutskottets ärende är väldigt intressanta för det är ofta saker som är nära "vanliga" människor eller har koppling till mitt kommunala uppdrag. Ärendena kommer normalt från Civil- och bostadsminister Stefan Attefall eller Justitieminister Beatrice Ask.

Dagen började dock med att socialutskottets Allians-grupp besökte Socialdepartementet och fick höra senaste nytt av Socialminster Göran Hägglund och Barn- och äldreminister Maria Larsson. I socialutskottet tjänstgör jag som ordinarie ledamot men eftersom vår gruppledare Anders W Jonsson är ordförande i utskottet så är jag ändå "bara" tvåa från vårt parti. Anders som civilt är läkare tar de stora områdena t.ex. frågor som rör sjukvård medan jag tar frågor som rör barn och unga, folkhälsa och missbruk. Socialutskottets ärende är intressanta för de har koppling till mina lokala uppdrag.

Idag har jag även haft utvecklingssamtal med Anders, träffat C-sjukvårdspolitiker aktiva i SKL (Sveriges Kommuner & Landsting), bokat studiebesök och letat efter lämpliga interpellationsdebatter eller frågestunder att delta i. Jag har ännu inte varit uppe i talarstol i kammarn och det vore ju dumt att åka hem och aldrig ha gjort det. Dessutom fika med tjejkollegerna Karin Nilsson och Helena Lindahl så att jag kom försent till mötet med chefen...

Det blir ofta sena kvällar på arbetsrummen för oss som inte åker hem över natt eftersom det känns ganska meningslöst att sitta ensam i övernattningslägenheten. Nu är jag dock trött efter ett tolvtimmars arbetspass. När jag har publicerar detta blogginlägg ska jag stänga ner datorn, promenera hem till lägenheten, prata med man och barn innan jag somnar sött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar