måndag 25 augusti 2014

En glad ingenjör och centerpartist

Den senaste veckan har det hänt mycket som glädjer en ingenjör inom fordonsindustrin och en centerpartist - en sån som jag.

Halvårsrapport Volvo PV och öppnande av Asta Zero

Förra veckan presenterade min arbetsgivare Volvo Personvagnar glädjande siffror för det första halvåret 2014, ett rörelseresultat på 1210 Mkr och ökad försäljning med 9,5 procent jämfört med föregående år. Volvo Car Group förutspår en försäljningsökning på 10 procent för 2014. VD Håkan Samuelsson öppnade också för ett möjligt tredje skift i Torslandafabriken. Några pressklippReuters, Sveriges Radio, DI.seGP.se, SvD.se

Förra veckan invigdes också Asta Zero, världens mest avancerade testanläggning för aktiv säkerhet, av statssekreterare Håkan Ekengren (C) i Hällered utanför Borås. Öppnandet av anläggningen tar Volvo PV ett steg närmare visionen att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.

Miljöbonus och bonusutdelning

Idag presenterade näringsminister Annie Lööf (C) och Alliansens övriga partiledare satsningar för fler miljöbilar och lägre utsläpp från transportsektorn. Sedan 2006 har det sålts flera hundra tusen miljöbilar. Nu tas nya steg. Satsningarna ingår i Alliansens kommande valmanifest och innehåller förslag för att stärka arbetet för en hållbar ekonomi, fler miljöbilar och lägre utsläpp. Läs mer om satsningarna: Fler miljöbilar – för ett modernt och hållbart Sverige

Idag fick vi anställda på Volvo PV även besked via vårt intranät om att fortsatt positiv trend kan ge bonusutdelning för 2014. Det tackar vi för!


Made by me and my colleagues

Senare i veckan kommer äntligen nya Volvo XC90 att presenteras i Stockholm och sedan i Göteborg. Jag har arbetat med den sedan januari 2011 efter att jag kom tillbaka från min andra föräldraledighet. Det är så roligt att ni äntligen också får se den. Den är jättefin och jag är stolt över vad jag och mina arbetskolleger har åstadkommit!

Jag hoppas att det fortsätter hända mycket som glädjer en ingenjör inom fordonsindustrin och en centerpartist - fina recensioner om nya Volvo XC90 och mer ur Alliansens kommande valmanifest med tydlig centerprägel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar