söndag 22 september 2013

Mingel på partistämman i Karlstad

I helgen var jag på Centerpartiets stämma i Karlstad. Stämman startade redan i torsdags men eftersom jag inte var ombud och hade mycket att göra på jobbet så fick lördag-söndag räcka. Under fredagseftermiddagen laddade jag upp inför stämmobesöket genom att lyssna på Annie Lööfs invigningstal. På lördag morgon åkte Didar Zuta, hennes syster Drita från Makedonien och jag, från Göteborg till Karlstad. I stämmolokalen träffade vi ombuden från Göteborg; Rickard Nordin, Ingrid Lindblad, Andrea Jovell, Resad Bruncevic och Mathias Nordahl.

Det är alltid trevligt att vara på partistämma; intressanta debatter, träffa gamla vänner och skapa nya kontakter. I år var det ju lite speciellt i och med att jag ska vikariera för Rickard Nordin i riksdagen från 21 oktober till 20 december. Jag hade redan i förväg bestämt träff med Inger Fredriksson från Katrineholm som också har vikarierat i riksdagen. Hon hade många bra tips till mig, grundläggande saker hur saker och ting fungerar när man kommer första dagen. Jag passade på att presentera mig för vår gruppledare Anders W Jonsson. Han förklarade att jag kommer att få Rickards plats i Socialutskottet där Anders är ordförande. Fredrik Federley kom själv fram till mig och hälsade mig välkommen.

Dessutom passade jag på att hälsa på gamla vänner från Skåne. Lennart Pettersson från Svalöv är ordförande för Skånedistriktet. Han hade också många bra tips eftersom han själv har varit riksdagsledamot. Vi diskuterade även hur vi kan utnyttja min riksdagsplats i Skåne Västra valkrets där Centerpartiet saknar riksdagsledamot denna mandatperiod. Jag pratade med Johan Linander, riksdagsledamot från Skåne Södra valkrets. Dessutom dansade jag med Nils Nilsson från Ekeby.

Framförallt på partibanketten blev det mycket mingel och lite skvaller också. Min goda Björkviksvän Mattias Claesson avslöjade att han kandiderar till riksdagen.

Under resan hem till Göteborg bestämde Didar och jag att vi ska starta en Centerkvinnoavdelning i Göteborg.

Jag och Didar Zuta på partibankett