onsdag 23 oktober 2013

Min första votering i riksdagen avklarad

Jag var på plats i plenisalen i god tid inför beslut. Minuterna innan kl 16 stömmade det in folk till sina bänkar. Jag hann hälsa på några från Göteborg; Anneli Enochson (KD), Lars Hjälmered (M), Hans Linde (V), Cecilia Magnusson (M) och min bänkgranne Abdirizak Waberi (M). Min partikollega Per-Ingvar Johnsson hade mycket pedagogiskt skrivit ned hur jag skulle rösta och Anders Åkesson förvarnade mig att vid voteringarna kommer det att gå fort.

Och fort gick det! Det har aldrig framgått i TV hur otroligt fort det går vid voteringarna. Det gällde att vara beredd med fingret på knappen för talmannen var snabb. Acklamation (ropa bifall), votering genom uppresning och rösträkning med voteringsknapparna tog bara några sekunder per beslut. Alla besluten var tagna på bara några minuter och sedan strömmade folk ut.

Väl tillbaka i ledamothuset stannade Anders W Jonsson till vid mitt rum och gav lite instruktioner inför morgondagen. Han frågade även om jag ville följa med på en hearing kl 17 som han skulle delta i men jag tackade nej för jag kände att jag behövde "landa" och fundera över vad som egentligen hände. Blogga av mig lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar