onsdag 16 mars 2016

Nya styrelsen för Göteborgs Centerpartidistrikt

Efter det att handlingarna till distriktsstämman blivit tillgängliga pendlade känslorna mellan besvikelse, frustration och upprördhet. Därför kontaktade jag en klok medmänniska och frågade efter goda råd. Hen sa flera kloka saker men framförallt att det är viktigt att agera på ett sådant sätt att det går att arbeta konstruktivt även efter att stämman fattat sitt beslut.

Jag gick till stämman med känslan att ligga i underläge men gick därifrån med känslan av att vara vinnare. Efter att Ingrid tackat nej stödde jag istället Emmyly som också blev vald till ordförande, Mikail lyftes från andre till förste vice, jag lyftes till andre vice och Niklas som jag föreslog under stämman valdes till ordinarie ledamot.

Det innebär att några av de som valberedningen föreslog föll eller kom inte alls med och det är inte konstigt om de är besvikna. Om det hade varit jag så hade jag troligtvis varit väldigt bitter över att valberedningen ingett mig hopp om något som det inte fanns stöd för på stämman. Det kommer att ta sin tid innan alla känslor är stillade.




Analys av styrelsen för Centerpartiet i Göteborg: Fem omvalda ledamöter, en ersättare lyft till ledamot och tre nya ledamöter. Den yngsta ledamoten är ordförande. Jag har varit medlem i partiet lika länge som de andra åtta tillsammans. En har både kommun- och regionuppdrag, tre har regionuppdrag, en är nämndeman. Alla är tjänstemän och flera är eller har varit egen företagare.


Analys utifrån vår arbetsordning: Vid samtliga val inom Centerpartiet bör hänsyn tas till kön, ålder och etnicitet för att skapa en god representativitet. Hänsyn bör även tas till god representation från både Centerpartiet, Centerkvinnorna, Centerpartiets Ungdomsförbund och Centerstudenter. Jämlikhet och jämställdhet ska vara ledord.


 
Valda 2015
Valber. förslag
Valda 2016
Antal ledamöter
9
9
9
Kön, kvinnor
5
5
5
Kön, män
4
4
4
Ålder
26, 28, 31, 33, 34, 43, 45, 58, 68
28, 34, 43, 45, 51, 53, 58, 62, 68
28, 33, 34, 42, 45, 51, 53, 58, 68
Medelålder
41
49
46
Etnicitet, svenskfödd
8
8
8
Etnicitet, utlandsfödd
1
1
1
Organisation, C
8
9
9
Organisation, CK
4
5
4
Organisation, CUF
1
0
0
Organisation, CS
5
2
3
Avdelning, Björlanda
0
0
0
Avdelning, Centrum
0
0
1
Avdelning, Centerturkarna
1
1
1
Avdelning, Götacentern
4
5
5
Avdelning, N Hisingen – Lundby
3
3
2
Avdelning Torslanda
0
0
0
Avdelning, Väster
0
0
0
 
 
 
 
Ersättare
3
0
2, bägge medlemmar i CUF


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar