Till årets distriktsstämma har det inkommit en motion med attsatsen ”Vi föreslår att ge DS i
uppdrag att undersöka möjligheterna att omförhandla Västlänken och därmed ena
staden.”. En av motionärerna hade en debattartikel i GT med ”Och genom att begära en
omförhandling av Västlänken kan vi återupprätta förtroendet för Göteborgs
demokrati.”
Visst behöver vi
ena staden och visst behöver förtroendet för Göteborgs demokrati återupprättas
men vi gör inte det genom att begära en omförhandling av Västlänken. Efter
folkomröstningen i Göteborg 2014, där en majoritet röstade nej till
trängselskatt, frågade Göteborgs stad alla avtalsparter om de ville omförhandla
- svaret var nej från alla. Att idag påstå att det ens finns en möjlighet att
omförhandla hela eller delar av Västsvenska paketet är att lura göteborgarna.
Visst har
kommunikation om Västlänken varit undermålig men den politiska debatten har funnits
sedan 1985 och sedan 2000 då frågan började utredas skarpt har det för den som
varit intresserad funnit information och möjlighet att påverka precis som i alla
andra byggprojekt. Det är tyvärr allt för ofta att opinionen vaknar först när
frågan närmar sig verkställighet vilket resulterar i fler överklaganden och
försenade byggen.
Visst hade ytterligare
en runda av utredning kunnat göras men då skjuts andra viktiga tåginvesteringar
fram i tiden som t.ex. Götalandsbanan. I min roll som regionpolitiker är
Västsvenska paketet beslutat och klart. VGR är mitt uppe i Sverigeförhandlingen
som bl.a. ska ge oss en snabbtågslinje till Stockholm som på allvar konkurrerar
med flyget. Vi diskuterar behoven efter investeringarna enligt
Sverigeförhandlingen t.ex. bättre tågförbindelser Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
Vi har många framtida
utmaningar med Göteborg. Bostadsbyggandet behöver ta fart, luftkvalitén måste
förbättras och skolan behöver en uppryckning. En större del av kollektivtrafiken
i Göteborg behöver grävas ner dels för ökad hastighet, pålitlighet och
synkronisering av annan trafik men främst för att öppna upp stadsrummet för oss
människor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar