lördag 5 mars 2016

Ta tag i de verkliga utmaningarna för Göteborg


Till årets distriktsstämma har det inkommit en motion med attsatsen ”Vi föreslår att ge DS i uppdrag att undersöka möjligheterna att omförhandla Västlänken och därmed ena staden.”. En av motionärerna hade en debattartikel i GT med ”Och genom att begära en omförhandling av Västlänken kan vi återupprätta förtroendet för Göteborgs demokrati.”

Visst behöver vi ena staden och visst behöver förtroendet för Göteborgs demokrati återupprättas men vi gör inte det genom att begära en omförhandling av Västlänken. Efter folkomröstningen i Göteborg 2014, där en majoritet röstade nej till trängselskatt, frågade Göteborgs stad alla avtalsparter om de ville omförhandla - svaret var nej från alla. Att idag påstå att det ens finns en möjlighet att omförhandla hela eller delar av Västsvenska paketet är att lura göteborgarna.

Visst har kommunikation om Västlänken varit undermålig men den politiska debatten har funnits sedan 1985 och sedan 2000 då frågan började utredas skarpt har det för den som varit intresserad funnit information och möjlighet att påverka precis som i alla andra byggprojekt. Det är tyvärr allt för ofta att opinionen vaknar först när frågan närmar sig verkställighet vilket resulterar i fler överklaganden och försenade byggen.

Visst hade ytterligare en runda av utredning kunnat göras men då skjuts andra viktiga tåginvesteringar fram i tiden som t.ex. Götalandsbanan. I min roll som regionpolitiker är Västsvenska paketet beslutat och klart. VGR är mitt uppe i Sverigeförhandlingen som bl.a. ska ge oss en snabbtågslinje till Stockholm som på allvar konkurrerar med flyget. Vi diskuterar behoven efter investeringarna enligt Sverigeförhandlingen t.ex. bättre tågförbindelser Oslo-Göteborg-Köpenhamn.





Vi har många framtida utmaningar med Göteborg. Bostadsbyggandet behöver ta fart, luftkvalitén måste förbättras och skolan behöver en uppryckning. En större del av kollektivtrafiken i Göteborg behöver grävas ner dels för ökad hastighet, pålitlighet och synkronisering av annan trafik men främst för att öppna upp stadsrummet för oss människor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar